Заняття 1.7

Конструктивна критика

Виникає питання, як не використовуючи оцінки, мати можливість скорегувати дії людини, якщо вони були неефективними? Якщо у близьких стосунках можна використати «я-повідомлення», то в менш близьких стосунках чи в робочих ситуаціях доцільніше буде конструктивна критика. Це вид коректного зворотного зв'язку.

Чим же відрізняється конструктивна критика від деструктивної?

❌ Деструктивна критика – це суцільна оціночна система.
Її ціль: знецінити, принизити, підкорити собі, стати або здатись краще, самоствердитись, змінити волю іншої людини, виплеснути злість, виразити незадоволення, захиститись.
Як бачите, мови про іншу людину тут і немає. Акцент робиться на тому, що погано і хто поганий.

✅ Конструктивна критика – допомагає вдосконалити (свої дії, навички), зробити дії ефективнішими, знайти рішення ситуації. Акцент робиться не на тому, що погано, а на тому, що зробити, щоб вийшло краще.

Правила формулювання конструктивної критики:

1. Перевірка необхідності, доцільності самої критики.
Ми визначаємо, чи є запит у самої людини на наш зворотний зв'язок.

???? Запит. Для початку варто переконатись, чи потрібна людині нова інформація / порада і яка мета вашої критики. Чи був на це запит. Тому корисно буде задати собі запитання:
- Чи справді потребує дана ситуація критики?
- Чия ініціатива зворотного зв'язку?
- Чи сама людина задає запитання, чи просить у вас поради?

???? Мета і мотив:
- Для чого це вам? Що зміниться у вас, якщо людина зробить так, як хочете ви?
- Якщо ви не дасте зворотний зв'язок, ситуація погіршиться?
- У вас справді є необхідні знання чи досвід, якими ви можете поділитись і дати пораду? (Або вкажіть, з якої позиції ви говорите, наприклад «я звичайно не експерт в цій сфері, але якби я був клієнтом, мені б…»)
- Чи отримає людина, якій ви збираєтесь висловити критику, щось хороше, корисне?

Бо інакше, якщо ви відповіли «ні» на всі запитання, лишається питання до вас: а з якою метою ви це людині говорите, і для чого це вам?)
Якщо людина не просила поради, але ви переконані в такій доцільності, запитайте дозволу, дізнайтесь, чи хоче людина, щоб їй допомогли порадою.

???? Вносите конструктив. Ваші варіанти, пропозиції.
- Що конкретно ви би зробили інакше? Чому?
- Що можна зробити краще?
- Що можна додати, вдосконалити?

Уникайте фраз «треба було зробити ось так». Зробити «ось так» вже не можна, бо це було в минулому, що створює ситуацію безвиході.
- Які будуть переваги такого рішення (вашої пропозиції)?

Можна додати аналіз ефективних дій
- Що було зроблено ефективно?
- Що вам сподобалось?

Бажано теж в контексті конкретної ситуації та дій.
Бо, наприклад, у фразі «ти гарно виглядаєш, а от звіт написала жахливо» - похвала сумнівна, і відчувається що позитив формальний.

2. Говорити про дію, конкретний вчинок, а не про людину.
???? Дії чи Оцінки: Перевірте, чи немає знецінення у ваших словах?
???? Конкретика:
- Чи направлена ваша критика на конкретну дію?
- Що було зроблено неефективно?
- Уникайте узагальнень.

Якщо неефективну дію можна «виміряти», варто це зробити – вказати кількість, дати, години, конкретні сторінки чи фрази, статистику.

Порівняйте свою реакцію на фрази:
«Ви безвідповідальний робітник» і
«Ви здали звіт на 2 дні пізніше, ніж було необхідно»
Або, наприклад, фраза «ти можеш краще» - об'єктивно правдива, але користі з такого коментаря мало.

3. Діалог. Щоб це була не критика в одну сторону, а діалог аналізу дій. Попросіть зворотного зв'язку від людини. Це налаштовує на партнерські стосунки.
???? Причини
- Чому вона зробила саме так? (Наприклад, чому припустилась помилки?) Можливо, цьому посприяла якась особиста причина.
???? Думка людини:
- А що вона думає про вашу пропозицію?
- Як вона бачить вирішення?
???? Спільна взаємодія:
- Що ми можемо зробити, щоб це покращити / виправити?

Отже, зворотний зв'язок може бути у вигляді оцінки (деструктивної критики), або ж у вигляді конструктивної критики.
Оцінка: Це була класна презентація! / Це була провальна презентація! Можна було й краще!

Конструктивна критика: Теоретична частина мені сподобалась, дуже чітка та структурна, гарно пояснює матеріал. Я би додав більше прикладів, вони швидше дозволяють зрозуміти тему і краще запам'ятовуються.
Що сказати простіше? А що приємніше і корисніше вам було б почути?

Пам'ятайте:
Людина все рівно може засмутитись на ваші слова. Навіть якщо вона сама просила дати зворотний зв'язок. І навіть якщо він був коректним. Це її реакція, і вона має на неї право.
Не очікуйте від людини після вашої конструктивної критики розуміння, прийняття, моментальних дій, змін. Це вже рішення іншої людини, і вона має на це право.