Заняття 1.2 Частина 2
Насправді, як в природі, так і в людей працює система Ефективних та Неефективних Дій.
Дії зайця виявились неефективними, він був не прудким, необачливим, тобто його дії призвели до того, що його з'їли.
Дії вовка були ефективними. Він був спритним, вдало замаскувався і в результаті його дії призвели до того, що він поїв і буде жити далі.
Природний відбір – виживають ті, хто робить ефективні дії.
В людей так само працює система ефективних-неефективних дій. А оціночна система «хороший-поганий» є інструментом маніпуляцій і програмування.
Імітуємо ситуацію. Дзвонить мама:
- Доцю, приїдь сьогодні допоможи картоплю вибирати.
- Мам, я сьогодні не можу, в мене робота.
- Ну ясно, я так і знала, що тебе немає толку просити.
Тепер, який би вибір не зробила дівчина, вона буде почувати себе погано.
⭕️ Якщо не поїде допомагати вибирати картоплю – не допоможе мамі.
⭕️ Якщо поїде – не встигне зробити роботу, буде вимушена робити те, чого не хоче.
Чому? Що такого зробила мама, що дочка так себе почуває?
В даному прикладі мама використала оціночну систему «Хороший – Поганий».
В нашому мозку працює схема:
???????? Якщо людина робить те, що ми хочемо, значить людина хороша.
???????? Якщо робить те, що ми не хочемо, або не так, як хочемо – значить людина погана.
Переважно за таким принципом виховують дітей. Оціночна система зберігається і в школі: якщо ти знаєш, тобі 12 і ти молодець, якщо ти не знаєш – тобі 2, ти тупий.
В дорослому житті ця оціночна система зберігається: хороша дружина (за умови, якщо готує, прибирає, ідеальна мама) – погана дружина (якщо всього цього не робить), хороший робітник (за умови, що чимбільше заробляє для компанії, завжди має рішення на всі проблеми, робота для нього в пріоритеті) – поганий робітник (якщо всього цього не робить). Знецінення буквально вшиті в нашу мову – навіть на «дякую» ми автоматично реагуємо фразою «немає за що».
Звичка ділити все на «добре» і «погано» призводить до того, що людина перестає реагувати на результативність своїх дій. І тоді, навіть якщо бажаний результат відсутній, людина продовжує повторювати одні й ті ж дії, бо це добре, а значить і сама людина тоді «хороша».
Зміщується акцент - ми робимо для оцінки, для відчуття «я хороший», а не задля результату.
Нам важливо вийти з цієї оціночної системи «Хороший – Поганий».
Як це зробити? Ми і будемо вчитися, для того, щоб перейти на зовсім інший, новий, ефективний, якісний рівень життя.
⬅️ Отже, ми з'ясували, що існує створена людиною оціночна система «Хороший-Поганий».
Переконались, що в природі діє інша система: Ефективних та Неефективних Дій.
➡️ У наступному відео ми розберемо детальніше, що таке оцінка і чому вона на нас так сильно впливає.